TrustJournalism

En enkel metode til fremtidens journalistik
og kommunikation

Hvordan afspejler medierne forskellige grupper i samfundet, og hvilke konsekvenser får det for den enkelte og for samfundet generelt?

I journalistiskken er der en række uhensigtsmæssige arbejdsvaner og redskaber, der risikerer at stigmatisere og grave grøfter ved at forstærke stereotyper og fordomme i samfundet. Det er derfor vigtigt, at medierne tegner et langt mere mangfoldigt og nuanceret billede af mennesker og af verden. For på samme måde som medierne er en del af problemet, kan medierne også blive en del af løsningen.

Derfor er TustJournalism vigtig

Jeg udviklede i 2013 metoden TrustJournalism, der er inkluderende konstruktiv journalistik, der ikke stigmatiserer og graver grøfter, men tværtimod løfter og samler.

I mine øjne er det en forudsætning at vide, hvor traditionelle arbejdsmetoder kommer til at farve menneskers syn på hinanden for at kunne arbejde med journalistik og kommunikation – og også med traditionel konstruktiv journalistik, da grundlaget for at udvikle løsninger er, at vi forstår hinanden og ikke er påvirket af fordomme.

TrustJournalism nedbryder fordomme og stereotyper
Trustjournalism er en journalistisk arbejdsmetode, som sikrer en nuanceret og mangfoldig debat og dækning, der nedbryder fordomme og giver os en dybere forståelse for andre mennesker, kulturer og samfund.

Samtidig synliggør TrustJournalism vigtigheden af, at journalisten, redaktøren, fotografen og kommunikatøren bliver bevidste om egne blinde vinkler. TrustJournalism giver redskaber til, hvordan man i langt højere grad imødekommer egne fordomme, der kan stå i vejen for en øget indsigt og mangfoldighed i medierne.

Nye redskaber, ny bevidsthed og nyt sprog 

TrustJournalism er en inkluderende journalistisk metode. Du får her en række enkle redskaber til at skabe et nuanceret, mangfoldigt og medmenneskeligt mediebillede, der understøtter forståelse og tillid mellem mennesker.

TrustJournalism vender vanetænkning til eftertanke, så vi:

  • I stedet for stereotyper og fordomme fremmer forståelse og tillid mellem mennesker

  • Behandler problemer uden at stigmatisere hele grupper

  • Husker de kilder, vi ofte overser

  • Stiller spørgsmål, der skaber forståelse og afværger fordømmelse

  • Skaber inkluderende debatter, alle har lyst til og mod på at deltage i

En nødvendig basisviden
TrustJournalism giver en nødvendig basisviden til alle, der arbejder i medie- og kommunikationsbranchen og til studerende inden for journalistik og medier.

Metoden leder dig uden om blinde vinkler og journalistiske faldgrupper, der er med til at forstærke fordomme og stereotyper i samfundet.

TrustJournalism 

  • Mindsker fordomme og stereotyper

  • Understøtter forståelse og tillid

  • Øger mangfoldighed og repræsentation i medierne

  • Nuancerer debatten og fremstillingen af mennesker

  • Bygger bro

  • Forebygger konflikter

  • Fremmer dialog

  • Styrker fællesskab

  • Inspirerer

  • Søger løsninger

  • Styrker sammenhængskraften i samfundet

TrustJournalism giver dig en komplet værktøjskasse, der gør dig i stand til at samle i stedet for at splitte. TrustJournalism kan for alvor forandre noget - både i dig selv og ikke mindst hos modtageren. Tag det, hvis du vil skabe lys, hvor der er mørkt.
— Jannik Stanley Nielsen, journalist og rådgiver hos Re-Mind
forside med fed Lotte Rosdahl.png

Ny bog

Få de inspirerende redskaberne i denne nye bog om TrustJournalism.

TrustJournalism præsenterer nogle enkle redskaber, der leder dig uden om blinde vinkler og uhensigtsmæssige arbejdsmetoder.

Bogen giver en nødvendig basisviden til alle mediefolk og kommunikatører.
Bogen er også interessant for alle, der interesserer sig for medier og kommunikation.

Bogen dækker en konstruktiv tilgang til det at bekæmpe fordomme godt.
— Per Schultz Jørgensen, professor dr. phil og medforfatter til bogen Fordomme og Stereotyper
En inteligent bog af meget høj kvalitet.
— Peter Møhring, erhvervscoach og tidligere redaktør og journalist på Chritiansborg
Læsevenlig, interessant, relevant og værd at anbefale til alle. Elsker de mange eksempler, og at alting er forklaret. Det står stærkt.
— Else Marie Kahr Thomsen, kommunikationsekspert

Jeg rådgiver hele redaktioner i at udvikle me