MIM
Mangfoldighed I Medierne

Undersøgelser viser, at kvalitet og innovation stiger, når medarbejdergruppen er divers. Imidlertid halter mediebranchen efter andre brancher, når det kommer til at skabe diversitet på arbejdspladsen.

Ifølge Slots- og Kulturstyrelsen havde kun 5,6 procent af de ansatte i mediebranchen i 2019 “anden etnisk herkomst end dansk”. Under halvt så mange som i andre brancher. Retter man blikket mod journalistuddannelserne, er repræsentationen her tilsvarende lav. Det er et fagligt og demokratisk problem.

Det er derfor nødvendigt med en radikal ændring i rekrutteringen af studerende til uddannelserne. 

Repræsentationsprojektet MIM

Mangfoldighed I Medierne (MIM) er et repræsentationsprojekt, der med en række initiativer ønsker at styrke repræsentationen på landets journalistuddannelser.

Sammen med nuværende journaliststuderende vil MIM møde målgruppen på gymnasier, der hvor de er. MIM vil konkret sætte fokus på de fordele og karrieremuligheder en uddannelse til journalist, giver denne målgruppe.

Samtidig tilbyder MIM forberedelseskurser til optagelsesprøven på SDU og DMJX og en ekskursion til de to journalistuddannelser og en mediearbejdsplads.

På den lange bane

MIM skaber fundamentet til at opnå mangfoldige redaktioner med flerkulturelle kompetencer. 

Derved sikrer MIM:

  • at journalistikken får et kvalitativt løft

  • mediernes demokratiske placering og vedvarende relevans i samfundet

  • at medierne øger deres troværdighed i flere befolkningsgrupper 

  • at medierne tiltrækker et nyt publikum.

Hvordan ser en dag på gymnasiet med MIM ud?

Kunne I som gymnasium tænke jer besøg? Læs med her.

Inden undervisningsdagen tager vi altid et møde med jer for at afklare, hvordan det helt rigtige forløb vil se ud hos jer. En dag kan for eksempel se sådan ud:

Formiddag Journaliststuderende underviser en eller to 3. g. xtx-klasser i lektioner af enten 45 eller 90 minutter.
Frokostpause Vi har en stand i kantinen for alle interesserede.
Efter frokost Journaliststuderende underviser en eller to 3. g. xtx-klasser i lektioner af enten 45 eller 90 minutter. 

Om undervisningen

Undervisningen består af journaliststuderendes personlige fortællinger, information om journalistik og journalistuddannelserne, quiz og en evaluering.

Alle undervisere har udviklet deres eget oplæg, der tager udgangspunkt i netop deres historie. Udover det faglige oplæg giver de dig også indblik i hverdagen som journaliststuderendestuderende og hverdagen uden for studiet som boform, det sociale liv mv.

Oplæggene er tilrettelagt, så de passer til klasser på 25 - 55 elever og varer enten 45 eller 90 minutter.

Undervisningen afsluttes med til tilbud til interesserede elever om at deltage i et prøveforberedende forløb, der består af:

  • Et kursus, der forbereder dem til optagelsesprøven på hhv. Journalisthøjskolen (DMJX) og journalistuddannelsen på Syddansk Universitet (SDU)

  • En ekskursion i bus til en mediearbejdsplads, DMJX og SDU

Undervisningskit til dansklærere

Inden vi kommer, sender vi en række inspirerende opgaver om journalistik, som dansklærere kan bruge i undervisningen, som det passer ind.

Opgaverne er relevante i forhold til optagelsesprøverne og vil hjælpe de elever, der gerne vil læse journalistik. Andre elever får fagrelevant og spændende viden om journalistik og medier. 

Vil I have besøg på jeres gymnasium?

Tilmeld dig eller hør mere hos journalist, projektleder Lotte Rosdahl på Lotterosdahl1@gmail.com eller 26700292.
Så vender vi hurtigt tilbage til jer.

Gymnasiets forpligtelser

Før undervisningsdagen

  • Koordinerer undervisningsdagen med MIM.

  • Står for kommunikation til lærere og elever

  • Videresender undervisningskit til relevante dansklærere

På undervisningsdagen

  • En kontaktperson er til stede på dagen, som tager imod og viser rundt til klasselokaler og viser hvor standen sættes op.

  • En underviser er i klasselokalet, der kan hjælpe med IT og IT-personale, der kan kontaktes ved tekniske problemer.

Efter undervisningsdagen

  • Dansklærere for de pågældende klasser eller en studevejleder følger efter en uge op på besøget og spørger i klasserne, om der er flere, der har fået lyst til at deltage i det prøveforberedende forløb.

  • Udfylder evalueringsskema som MIM fremsender og afholder møde (evt. telefonmøde) med henblik på at evaluere besøget.