Workshop i repræsentation
Jeg tilbyder workshop i repræsentation og skræddersyr undervisningen jeres redaktion. Jeg underviser ud fra min metode “Inkluderende journalistik”. Emner kan være:
Få et repræsentativt kildenetværk
Psykisk sygdom i medierne
Inkluderende sprog
Visuel repræsentation
Blinde vinkler & det journalistiske DNA
Dækning af MeToo, sexisme og kønnet vold
“Lottes undervisning bør være fast bestanddel i den journalistiske uddannelse, og ledere i mediebranchen bør hyre Lotte til at undervise sine medarbejdere.”
Josephine Marcher, journalist Livslinjen og deltager på diplomkurset “Inkluderende journalistik”.
“Dette er fremtidens journalistik. Efter kurset bliver man ikke bare en dygtigere journalist, man får også et fortrin. Hvis vi som journalister vil være tidssvarende og nå nye målgrupper, er dette kursus utrolig relevant.”
Sofia Storhaug, journalist NRK og deltager på diplomkurset “Inkluderende journalistik”.
Mangfoldighedskompetencer gør dig attraktiv på jobmarkedet
Vi står i en medieverden, der er under stærk forandring, og hvor mangfoldighed/diversitet bliver et must. Det betyder, at de journalister og kommunikatører, der først får indarbejdet redskaber til at sikre repræsentation, bliver attraktive på fremtidens jobmarked.
Få de eftertragtede mangfoldighedskompetencer
Men hvad vil det egentlig sige at arbejde med repræsentation?
Hvordan indarbejder du diversitet og mangfoldighed i dit arbejde?
Og hvor begynder du i en travl hverdag med mange bolde i luften?
Dette gennemprøvede 5 ugers online-forløb tager udgangspunkt i metoden Inkluderende journalistik. Metoden giver dig en række helt nye mangfoldighedskompetencer, som du erhverver dig inden for alle områder i en journalistisk eller kommunikativ proces.
Det betyder, at du opnår en bevidsthed om egne blinde vinkler, når du idéudvikler og behandler historier, du får redskaber til at sikre diversitet i valg af kilder og cases, du lærer at mestre inkluderende sprog og sikre en inkluderende og mangfoldig billeddækning.
Kort sagt bliver du endnu bedre til at lave journalistik, som flere kan se og genkende sig selv i, og som tiltrækker et nyt og større publikum!
Fremtidens medier er mangfoldige og inkluderende
Især for unge er begreber som mangfoldighed og inklusion samtidig et must. De vil vende sig til de medier, der kan imødekomme dette ønske. Det betyder, at de medier, der først begynder at arbejde med emnet, også bliver fremtidens medier.
Træningsforløbet vil give dig de kompetencer, der gør dig i stand til at arbejde med fremtidens journalistik.
Forløbet udbydes af Mediernes Efteruddannelse.
Det betyder, at der er mulighed for, at du kan komme gratis med eller få tilskud. Også, hvis du er freelancer.
Kontakt mig, hvis du vil have besked, når næste kursus slås op.
INKLUDERENDE SPROG
Hvordan skriver og taler vi respektfuldt om grupper, miljøer og lande i medier og kommunikation?
I dette kursus sætter vi fokus på ord og formuleringer. Du bliver i stand til at skrive et inkluderende sprog, hvad enten det drejer sig om længere tekster, speak, titler mv.
Book mig til et kursus eller temadag
Du kan booke mig til en halv eller hel dags kursus, hvor jeg kommer ud på en arbejdsplads, fyraftensmøde ol.
Jeg laver også selv kurser, som du kan deltage i. Kontakt mig, hvis du er interesseret i at høre fra mig, når næste kursus er klar.
Skriv til LotteRosdahl1@gmail.com.
PSYKISK SYGDOM I MEDIER OG KOMMUNIKATION
Mere end hver tredje omtale i 2019 i medierne af psykisk sygdom var stigmatiserende. Medierne er dermed med til at forstærke fordomme og skabe misforståelser. Det er samtidig med til at skabe selvstigma og påvirke menneskers selvværd, muligheder i livet for at få job mv.
I dette kursus sætter vi fokus på de steder, hvor det går galt i det daglige arbejde. Og du får redskaber til at skabe en nuanceret dækning, der også fremmer forståelsen for psykisk sygdom.
DÆKNING AF METOO OG KØNNET VOLD
Mediernes dækning af MeToo har stor betydning for, hvordan emnet bliver set på og diskuteret i det offentlige rum såvel som privat. Vi ser på, hvordan vi behandler emnet lige fra forberedelse af interview og valg af spørgsmål til valg af sprog.
Samtidig afdækker vi, hvordan vi som medier ikke risikerer at forstærke myter og fordomme om emnet og skævvride debatten. Men i stedet er med til at afkræfte disse og sikre en nuanceret, oplysende og retvisende dækning.
Undervisningen tager udgangspunkt i en guide om dækning af MeToo, som jeg var med til at skrive for Dansk Journalistforbund i foråret.
Det er muligt at skræddersy undervisningen ud fra jeres redaktion, og de udfordringer I står med.
Sagt om undervisningen
“Jeg blev inspireret, glad og optimistisk på fagets vegne af at deltage. Jeg blev introduceret for en overskuelig værktøjskasse, der punkterer og udstiller vores indbyggede fordomme, og viser hvordan vi kan arbejde langt mere inkluderende og mangfoldigt.”
— Jane Gisselmann, freelance journalist og fotograf samt modtager af den journalistiske pris “Den Gyldne Blok”.
“Du får en nuanceret og præcis værktøjskasse, som for alvor kan forandre noget – både i dig selv, og ikke mindst hos modtageren. Tag det, hvis du vil skabe lys, hvor der er mørkt.”
— Jannik Stanley Nielsen, journalist og rådgiver hos Re-Mind
“På en enkelt dag fik jeg både en grundlæggende og nødvendig forståelse for tankerne bag inkluderende journalistik og en række værktøjer, som er lige til at flette ind i en travl hverdag..”