WORKSHOP & UNDERVISNING

WORKSHOP OG UNDERVISNING I REPRÆSENTATION

Jeg tilbyder kurser, oplæg på temadage eller fyraftensmøder om repræsentation i journalistik og kommunikation. Jeg underviser ud fra min metode “Inkluderende journalistik”. Se emnerne herunder. Jeg kan også skræddersy et arrangement til jer.

Emner kan være:

  • Repræsentation, diversitet og inklusion i medier og kommunikation.

  • Psykisk sygdom i medierne

  • Inkluderende sprog

  • Dækning af MeToo, sexisme og kønnet vold

  • Visuel repræsentation

  • Blinde vinkler & det journalistiske DNA

 

Inkluderende journalistik - Sådan sikrer du repræsentation og bliver klar til fremtidens medier og kommunikation

image.jpg

Vi har som medier et ansvar for, hvordan vi portræterer mennesker. Hvad enten det er i forhold til etnicitet, handicap, psykisk sygdom, køn mv.

Imidlertid går det journalistiske dna næsten hånd i hånd med de faktorer, der forstærker fordomme og stereotyper.
Dermed risikerer vi at stigmatisere hele grupper og skævvride vigtige debatter.

Det sker ikke kun i forhold til de kilder, vi vælger, men i forhold til alle vores valg. Når vi vælger historier. Vinkler. Ord og formuleringer. Billeder. Spørgsmål osv.

Vender vanetænkning til eftertanke

Idet vi har mange uhensigtsmæssige vaner siddende på rygraden, handler det om at ændre vaner. Men vaner ændrer sig ikke over en nat. Jeg har derfor udviklet et helt nyt træningsforløb.

Over fem uger får du indarbejdet nogle nye og inkluderende vaner. Du får en række enkle og effektive redskaber, der gør dig i stand til i stedet at fortælle inkluderende, mangfoldigt og retvisende om mennesker og samfundet.

Hver uge har vi fokus på et nyt emne. Og du kommer til at arbejde med redskaberne i forhold til dig selv og din egen journalistik.

Fremtidens medier er mangfoldige og inkluderende
Især for unge er begreber som mangfoldighed og inklusion samtidig et must. De vil vende sig til de medier, der kan imødekomme dette ønske. Det betyder, at de medier, der først begynder at arbejde med emnet, også bliver fremtidens medier.

Træningsforløbet vil give dig de kompetencer, der gør dig i stand til at arbejde med fremtidens journalistik.

Du lærer at

  • Blive bevidt om egne blinde vinkler, der kan påvirke din journalistik eller kommunikation

  • Behandle problemer uden at stigmatisere hele grupper

  • Skabe en bedre repræsentation blandt kilder og cases, så flere befolkningsgrupper bliver synlige i medier og kommunikation

  • Formulere dig så dine ord og vendinger ikke stigmatiserer

  • Huske vigtige historier, der ofte overses

  • Sikre at billeder afspejler mangfoldighed, og at mennesker ser naturlige og ægte ud

  • Fortælle om mennesker uden sensation men med nuancer og medmenneskelighed


INKLUDERENDE SPROG

inkluderende sprog.jpg

Hvordan skriver og taler vi respektfuldt om grupper, miljøer og lande i medier og kommunikation?

I dette kursus sætter vi fokus på ord og formuleringer. Du bliver i stand til at skrive et inkluderende sprog, hvad enten det drejer sig om længere tekster, speak, titler mv.

Book mig til et kursus eller temadag
Du kan booke mig til en halv eller hel dags kursus, hvor jeg kommer ud på en arbejdsplads, fyraftensmøde ol.

Jeg laver også selv kurser, som du kan deltage i. Kontakt mig, hvis du er interesseret i at høre fra mig, når næste kursus er klar.
Skriv til LotteRosdahl1@gmail.com.


PSYKISK SYGDOM I MEDIER OG KOMMUNIKATION

Repræsentation af psykisk sygdom i medier og kommunikation

Repræsentation af psykisk sygdom i medier og kommunikation

Mere end hver tredje omtale i 2019 i medierne af psykisk sygdom var stigmatiserende. Medierne er dermed med til at forstærke fordomme og skabe misforståelser. Det er samtidig med til at skabe selvstigma og påvirke menneskers selvværd, muligheder i livet for at få job mv.

I dette kursus sætter vi fokus på de steder, hvor det går galt i det daglige arbejde. Og du får redskaber til at skabe en nuanceret dækning, der også fremmer forståelsen for psykisk sygdom.


DÆKNING AF METOO OG KØNNET VOLD

Mediernes dækning af MeToo har stor betydning for, hvordan emnet bliver set på og diskuteret i det offentlige rum såvel som privat. Vi ser på, hvordan vi behandler emnet lige fra forberedelse af interview og valg af spørgsmål til valg af sprog.

Samtidig afdækker vi, hvordan vi som medier ikke risikerer at forstærke myter og fordomme om emnet og skævvride debatten. Men i stedet er med til at afkræfte disse og sikre en nuanceret, oplysende og retvisende dækning.

Undervisningen tager udgangspunkt i en guide om dækning af MeToo, som jeg var med til at skrive for Dansk Journalistforbund i foråret.

Det er muligt at skræddersy undervisningen ud fra jeres redaktion, og de udfordringer I står med.


INTERVIEW AF MENNESKER, DER ER SÅRBARE

Hvordan interviewer du et menneske, der har oplevet traumer, har demens, autisme eller på anden måde er ekstra sårbar?

Vi fokuserer på, hvordan du kan blive bedre i følsomme interviewsituationer. Du lærer, hvordan du forbereder dig og skaber et trygt miljø, giver kilden tid og plads og undgår at overskride personens grænser.

Vi diskuterer forskellige interviewsituationer – skal det være i telefonen eller ansigt til ansigt? Et neutralt sted eller i casens vante omgivelser?

MÅLGRUPPE
Kurset er for journalister, kommunikat’rer og redaktører.

Sagt om undervisningen

“Jeg blev inspireret, glad og optimistisk på fagets vegne af at deltage. Jeg blev introduceret for en overskuelig værktøjskasse, der punkterer og udstiller vores indbyggede fordomme, og viser hvordan vi kan arbejde langt mere inkluderende og mangfoldigt.”

— Jane Gisselmann, freelance journalist og fotograf samt modtager af den journalistiske pris “Den Gyldne Blok”.

“Du får en nuanceret og præcis værktøjskasse, som for alvor kan forandre noget – både i dig selv, og ikke mindst hos modtageren. Tag det, hvis du vil skabe lys, hvor der er mørkt.”


— Jannik Stanley Nielsen, journalist og rådgiver hos Re-Mind

“På en enkelt dag fik jeg både en grundlæggende og nødvendig forståelse for tankerne bag inkluderende journalistik og en række værktøjer, som er lige til at flette ind i en travl hverdag..”


— Bettina Sønderskov, Redaktør Midtjyllandsavis

Tampere Universitet, Finland

“Lotte Rosdahl’s approach combines a solid knowledge of theory and journalistic practice. Her clear and hands-on way of presenting her method makes her a very useful visitor for media outlets who want to reconsider their reporting practices. I can warmly recommend her as an expert in questions of inclusivity!” 

— Jari Väliverronen, journalism researcher and educator, Tampere University, Finland

“Lotte was an inspiring presenter, and it was really good to hear about her way of combining theory and practice! The checklists she has created are also nice: I always love it when you can find simple tools to use in your everyday work.” 

“Lotte gave us many concrete ideas that I can utilize almost straight away in my work. Thank you very much!”

“Lotte Rosdahl’s presentation brought up many points that you cannot repeat often enough. It was very well connected to the current societal debate on who is heard and who isn’t.”