Inkluderende journalistik
Indstillet til Publicist Nyskaberprisen20
Indstillet til KOMprisen 2020
AF LOTTE ROSDAHL
Inkluderende journalistik
- Enkel metode til fremtidens journalistik & kommunikation
Aldrig før har der været mere fokus på repræsentation, inklusion og mangfoldighed i samfundet som nu. Et fokus, der også har nået medierne.
For hvordan fremstiller medierne mennesker? Hvilke konsekvenser har det? Og hvordan sikrer vi, at vi tegner et billede, der er inkluderende, mangfoldigt og retvisende?
Metode og bog sætter fokus på hvem, der er i medierne, og hvordan de fremstilles.
Du får enkle og effektive redskaber til at:
Undgå egne blinde vinkler
Sikre repræsentation og mangfoldighed
Behandle problemer uden at stigmatisere hele grupper
Skabe en loyal og inkluderende formidling
Stille spørgsmål, der øger forståelse
Skabe inkluderende debatter, alle har mod på at deltage i.
Bogens budskab er, at netop medierne kan give den indsigt og de nuancere, der fremmer forståelse og tillid og medvirker til, at alle uanset forskellighed kan få de bedste betingelser for at udvikle sig og få et godt liv.
Bogen er en grundbog til alle, der arbejder med medier og kommunikation.
Bogen er indstillet til Publicist Nyeskaberprisen og KOMprisen 2020.
Redaktør er Teddy Petersen; tidligere forlagsredaktør på det journalistiske forlag Ajour.
289,00 DKK
SAGT OM BOGEN
“Bogen du ville ønske, du have fået fingre i, da du læste til journalist. Den traditionelle journalistik suppleres - og korrigeres - med indhold og redelige redskaber, der giver et mere helt og troværdigt billede af mennesker og virkeligheden.”
— Sameksistens
“En kritisk, kærlig og konstruktiv guide til den nye journalist, der vil fortælle troværdigt og nuanceret om mennesker og samfundet. Og en velformuleret huskekage til os gamle i faget. For os alle er bogen en påmindelse om det ansvar, vi har.”
— Ulrik Haagerup, stifter og direktør Constructive Institute
“Læsevenlig, interessant, relevant. Elsker de mange eksempler, og at alting er forklaret. Det står stærkt! Vil anbefale den til alle, jeg kender.”
— Else Marie Kahr Thomsen, journalist og kommunikationsrådgiver
“Bog og metode viser, hvordan medier kan nedbryde fordomme og stereotyper. Det er spændende læsning med mange gode praktiske eksempler.”
— Per Schultz Jørgensen, professor dr. phil
“En inteligent bog af meget høj kvalitet.”
— Peter Møhring, tidligere redaktør og journalist på Christiansborg
“En letlæselig, håndgribelig og handlingsanvisende metodebog.”
— Journalisten
“Bogen giver konkrete redskaber til at løse et stort problem med misrepræsentation i medierne og er et forfriskende og konkret input i den problemstilling. Den gav mig redskaberne til rent faktisk at lave nuanceret formidling og inkorporere det i min egen tilgang og formidling af mennesker.”
— Galit Malkiel Nielsen, Jødisk Informationscenter
“En meget tilgængelig bog om et tilsvarende svært emne. Bogen er et empatisk alternativ til sensationsjournalistikken, hvor forfatteren tør bringe idealisme ind i den journalistiske praksis. Her er ingen løftede pegefingre, men snarere argumentation for, hvordan den enkelte journalist, gennem små justeringer, kan skabe social forandring, der afstigmatiserer og fremmer forståelse og tillid.”
— Landsindsatsen EN AF OS
“Et stærkt og klogt opråb om at vende vanetænkning til eftertanke og søge det nuancerede og mangfoldige billede af de mennesker, vi beskriver i medierne. Vi, der arbejder i ngo’er og beskæftiger os med mennesker i sårbare situationer, har ikke færre fordomme end andre, og bog og metode er bestemt også relevant for os.”
“Bogen gav anmelderen stof til eftertanke. Den giver konkrete redskaber, der er lige til at bruge af både journaliststuderende og udlærte journalister.”
— Verdens Bedste Nyheder
HVEM ER BOGEN FOR?
Bogen er en grundbog til journaliststuderende og til udlærdte journalister, redaktører, fotografer og ledelse inden for mediebranchen.
Bog og metode er i høj grad også relevant for dig, der arbejder med kommunikation og skriver til fagblade, medlemsblade, kommunikationsmateriale eller tekster til de sociale medier og til hjemmesider.
Bogen er samtidig interesant for alle, der interesserer sig for medier og kommunikation og samfundet.