KL's bladpris

personaleblad

Brobyggende personaleblad

Umiddelbart efter kommunesammenlægningen var jeg primus motor på udviklingen af Skanderborg Kommunes personaleblad.

Målet var at skabe et blad, som kunne bygge bro mellem medarbejdere på tværs af fag og geografi.

Inden relanceringen var forside, fotos og artikler ofte med mænd i administrationen. Imidlertid er tre ud af fire medarbejdere i kommunen kvinder i job som bla. pædagog, lærer eller sosuassistent, men de var stort set usynlige i bladet.

Et problem, der ses overalt i medierne, hvor de typiske kilder er mænd i jakkesæt.

Det tavse flertal blev synligt

Jeg ønskede derfor at komme tættere på vores målgruppe, og det første jeg gjorde, var derfor at sammensætte en ny redaktion, hvor alle fag og kvinderne blev repræsenteret.
På den måde fik vi en direkte mulighed til at lytte til, hvad der lå dem på sinde.

Det var helt bevidst, at kvinderne skulle i fokus, hvilket blandt andet blev synliggjort på forsiden. Kodeordet i konceptet blev “nærhed” , hvilket gik igennem i teksterne og i forsidebilledet, der altid var et nærbillede af en kvinde.

Medarbejdere som eksperter

Fokus var på de engagerede oftest kvindelige medarbejdere, der fortalte om vigtige emner, som var fælles for medarbejdere på tværs i organisationen.  På den måde blev de mange kvindelige medarbejdere synlige.

Samtidig var fokus på kommunens ildsjæle, som blev rollemodeller, resten af medarbejderne kunne spejle sig i.

Artiklerne var altid handlingsanvisende og blev fulgt op med råd fra medarbejder til medarbejder i stedet  for ekspertråd.

Sølv fra KL

I 2011 uddelte Kommunernes Landsforening personalebladet anden pladsen i KL’s konkurrence om Danmarks bedste personaleblad.

Kommunikationsforum skrev en artikel om tankerne bag konceptet, som du kan læse her.

Hold dig opdateret med viden & værktøjer om brobyggende/depolariserende konstruktiv journalistik med mit nyhedsbrev.



Leave a Reply